حدیث عشق








فروردین 1396
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << < جاری> >>
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31  








جستجو




 
  بصیر کیست ...

بصیر و انسان با بصیرت کسی است که خوب می‌شنود، سپس خوب تفکر می‌کند، سپس باز خوب می‌نگرد، از عبرت‌ها پند می‌گیرد، راه روشن را پیدا می‌کند و روشنگری می‌کند، در خط ولایت می‌ماند و حمایت می‌کند، در فتنه‌ها دچار تشخیص غلط نمی‌گردد، با سکوت خویش به قربانی شدن حق تن نمی‌دهد، حق را می‌گوید ولو آنکه به زیانش باشد، سخن حق را تحریف نمی‌کند، از اینکه سخن حق را بگوید نمی‌هراسد، مدافع عدالت می‌گردد و آنرا پاس میدارد و خواستار اجرای عدالت می‌شود.
?@montahkabenghlabi

موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1396-01-30] [ 11:52:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  شام خوردن یانخوردن ...

اولا طراح این ضرب المثل دشمن است: 

صبحونه رو تنها بخور

ناهار رو با دوستت

و شام رو بادشمنت
✅ در قدیم ناهاری وجود نداشت و مردم دو وعده غذایی داشتن صبحانه و شام،اما پس از قحطی بزرگ در ایران در طی توطئه ای توسط انگلیس وعده غذایی ناهار به وعده های ایرانیان اضاف شد

مضرترین وعده غذایی برای بدن ناهار میباشد .
اگه کسی قصد لاغر شدن دارد وعده غذایی ناهار رو حذف یاکم کند
✅نظراهل بیت ع?
✅حدیث (1)

 پیامبر ص:

لا تَدَعُوا العَشاءَ وَ لَو عَلى حَشَفَةٍ اِنّى اَخشى عَلى اُمَّتى مِن تَركِ العَشاءِ الهَرَمَ فَاِنَّ العَشاءَ قُوَّةُ الشَیخِ وَ الشّابِّ؛
شام را ترك نكنید، هر چند به خوردن دانه خرماى خشكیده‏اى باشد. من بر امّتم از این بیم دارم كه با تركِ خوردن شام، پیرى و شكستگى به سراغشان آید؛ چرا كه خوردنِ شام، مایه نیرومندى پیر و جوان است.
محاسن، ج 2، ص 421، ح 202
✅حدیث دوم
امام صادق (ع): با نخوردن شام رگی در بدن می میرد که هرگز دیگر زنده نخواهد شد.
✅حدیث سوم

امام علی (ع) :

 حضرتمحمد ص در ابتدای تاریکی شب شام می خورد و این امر بسیار برای سلامت تن مهم است چرا که اگر خوردن شام به دیر وقت موکول شود بدن را به تباهی می کشد.
✅حدیث چهارم:

امام باقر (ع) فرمودند: آغاز ویرانی بدن، ترک شام خوردن است.
✅حدیث پنجم:
از امام صادق(ع) نقل شده که شخصی نزد امام از دردها و بدگواری‏‌هایی که داشت، اظهار ناراحتی کرد، حضرت فرمود: 

“صبحانه بخور و شام بخور و در فاصله میان آن‌ها چیزی مخور؛ چرا که موجب تباهی تن است. مگر نشنیده‏‌ای که خداوند عز و جل می‏‌فرماید: (و بهشتیان صبحگاهان و شامگاهان، روزیِ ویژه خویش را دارند
این احاديث درکتاب “دراسه فی طب الرسول” تالیف استادتبریزیان نیزامده است

????????????

موضوعات: بدون موضوع
[جمعه 1396-01-25] [ 03:06:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  از خواب پریدن کودک ...

✅استادتبریزیان
♻️گاهی بچه باحالت ترس?از خواب می‌پرد و گریه می‌کند? یا جیغ می‌کشد.
 ?✨در این مورد پیامبر (ص) می‌فرمایند «اغسلوا صبيانكم من الغمر ، فإن الشيطان يشم الغمر فيفزع الصبي في رقاده ويتأذى به الكاتبان.»
?«فرزندان خود را از باقی‌مانده غذا?(در دست و دهان) بشویید زیرا شیطان (جن و شیطان) باقی‌مانده غذا را بو می‌کنند و به این دلیل بچه در خواب دچار ترس می‌شود و می‌پرد و دو ملک کاتب هم از این (بوی باقی‌مانده غذا) اذیت می‌شوند.»
 ♻️از این روایت و روایات مشابه دیگر می‌توان فهمید که پریدن در خواب،معلول شیطان?و جن است.
☘?☘??☘?✅?☘??

موضوعات: بدون موضوع
 [ 02:50:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  خواب سنگین ...

با عرض سلام وتبریک سال نو وتشکر از استاد محترم

برای بیدار شدن از خواب صبح ها خیلی مشکل دارم خصوصا از ابتدای سال که با وجود زنگ ساعت موقع اذان صبح ولی متاسفانه دقایق آخر طلوع آفتاب بیدار میشم واین موضوع کلا اعصابم رو به هم ریخته کرده.

شبها هم دوازده میخوابم 

آیا تغذیه ومزاج یا فصل بهار روی این موضوع موثره؟؟

باسپاس فراوان وآرزوی توفیق
سلام

✅پاسخ?
فصل بهار فصل غلبه خون است برخی ازافراد دموی خوابشان حسابی سنگین میشه.که درمان آن حجامت هست 

برای زود بیدار شدن نیاز به تدابیری هست.
✅1.شبهازوداستراحت کنید
✅2.یک ساعت قبل از خواب از موبایل.لب تاب و…استفاده نکنید
✅3.وای فای حتما حتما خاموش کنید
✅4.کمی برگ کاسنی بخورید
✅5.درافکارمنفی و ناامید کننده غرق نشوید
✅6.باوضو بخوابید و آیه اخر سوره کهف   و کمی ازسور ه حشر بخوانید .
✅7. فاصله شام با خواب حداقل دوساعت باشد.هرگزباشکم پر نخوابید
✅8.حتما قبل از خواب دستشویی بروید
✅9.بادست وصورتی که آغشته به  چربی غذا  و نشسته است  هرگز نخوابید
✅10.درصورت قضا شدن نمازصبح جریمه معنوی برای خود درنظر بگیرید  مثلا پنج صفحه

قران بخوانید
✅11.صفراوی ها تا به خواب بروند زمان میبرد باید صفرا را با خوردن سرکه .سویق عدس و کاسنی و…کاهش دهند
12.خوردن دم نوش بابونه و بوکردن گلاب میتواند در خواب راحت داشتن موثرباشد
13.سعی کنید خواب قیلوله هم داشته باشید.
14.خوردن برخی از داروهای شیمیایی و خوردن آب زیاد ،لبنیات،و…درآخرشب خواب را سنگین میکند
15.برای مسواک از چوب زیتون ویا چوب درخت  اراک استفاده کنید
16.گوش دادن برخی موسیقی ها حسابی خواب را آشفته میکنند.
☘?☘?☘☘?☘☘✅✅?

موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1396-01-16] [ 12:28:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  فضیلت واعمال ماه رجب ...

ماه رجب و ماه شعبان و ماه رمضان شرافت زیادی دارند و در فضیلت آنها روایات بسیاری وارد شده است. از حضرت رسول (صلى الله علیه و آله) روایت شده كه: ماه رجب ماه بزرگ خدا است و ماهى در حرمت و فضیلت به آن نمى‏رسد و جنگیدن با كافران در این ماه حرام است و رجب ماه خدا است و شعبان ماه من است و ماه رمضان ماه امت من است كسى كه یك روز از ماه رجب را روزه بگیرد، موجب خشنودى خدای بزرگ می‌گردد و غضب الهى از او دور می گردد و درى از درهاى جهنم بر روى او بسته گردد.



از حضرت موسى بن جعفر(علیهماالسلام) روایت شده است كه: هر كس یك روز از ماه رجب را روزه بگیرد، آتش جهنم یك سال، از او دور شود و هر كس سه روز از آن را روزه بگیرد بهشت بر او واجب می گردد.

ong>و همچنین فرمود كه: رجب نام نهرى است در بهشت که از شیر سفیدتر و از عسل شیرین‏تر است. هر كس یك روز از رجب را روزه بگیرد البته از آن نهر بیاشامد.

از امام صادق(علیه السلام) روایت است كه حضرت رسول اکرم( صلى الله علیه و آله) فرمود كه: ماه رجب ماه استغفار امت من است پس در این ماه بسیار طلب آمرزش كنید كه خدا آمرزنده و مهربان است و رجب را “أصب” مى‏گویند زیرا كه رحمت خدا در این ماه بر امت من بسیار ریخته مى‏شودپس بسیار بگوئید: «أَسْتَغْفِرُ اللهَ وَ أَسْأَلُهُ التَّوْبَةَ».

ابن بابویه از سالم روایت كرده است كه گفت: در اواخر ماه رجب كه چند روز از آن مانده بود، خدمت امام صادق(علیه السلام)رسیدم. وقتی نظر مبارك آن حضرت بر من افتاد فرمود كه آیا در این ماه روزه گرفته‏اى؟ گفتم نه والله اى فرزند رسول خدا. فرمود كه آنقدر ثواب از تو فوت شده است كه قدر آن را به غیر از خدا كسى نمى‏داند به درستى كه این ماهى است كه خدا آن را بر ماه‌هاى دیگر فضیلت داده و حرمت آن را عظیم نموده و گرامی داشتن روزه دار را در این ماه بر خود واجب گردانیده است.

پس گفتم یابن رسول الله اگر در باقیمانده این ماه روزه بدارم آیا به بعضى از ثواب روزه‏داران آن نائل مى‏گردم؟ فرمود: اى سالم هر كس یك روز از آخر این ماه را روزه بدارد خدا او را ایمن گرداند از شدت سكرات مرگ و از هول بعد از مرگ و از عذاب قبر و هر كس دو روز از آخر این ماه را روزه بگیرد از صراط به آسانى بگذرد و هر كس سه روز از آخر این ماه را روزه بگیرد ایمن گردد از ترس بزرگ روز قیامت و از شدت‌ها و هول‌هاى آن روز و برات بیزارى از آتش جهنم به او عطا كنند. و بدان كه براى روزه ماه رجب فضیلت بسیار وارد شده است و روایت شده كه اگر شخصی قادر بر آن نباشد هر روز صد مرتبه این تسبیحات را بخواند تا ثواب روزه آن را دریابد: سُبْحَانَ الْإِلَهِ الْجَلِیلِ سُبْحَانَ مَنْ لا یَنْبَغِى التَّسْبِیحُ إِلا لَهُ سُبْحَانَ الْأَعَزِّ الْأَكْرَمِ سُبْحَانَ مَنْ لَبِسَ الْعِزََّ وَ هُوَ لَهُ أَهْلٌ .

موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1396-01-09] [ 11:30:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  چرانماز اول وقت ثواب بیشتری دارد ...

​نماز، تجلی بخش محبت و انس به خدای کریم است. نماز نفی معبودهای غیر حقیقی، تخیلی، عاطفی و الحادی است. نماز رازست و نیاز، نماز آرامش است و پرواز، نماز آرایش است و پیرایش.

نماز آراستن به زیور خوبی‌ها و زیبایی و پیراستن از کژیها زشتی‌هاست. نماز بازدارنده از فحشاء و منکرات و آلودگی‌هاست.

اقامه نماز واجب است ولی ذات مقدس حق اول وقت خواندن آن را واجب نشمرده است تا بندگانش دچار عسر وحرح و سختی و مشقت نگردند. گاهی ممکن است انسان در وقت فضیلت نماز مشغول کار مهمی باشد مثل نجات جان یک انسان و… در این صورت نجات جان یک انسان بر نماز اول وقت ترجیح دارد. یا گفته شده نماز جماعت اگر با تأخیر خوانده شود بر نماز فرادای اول وقت ترجیح دارد. چون وحدت اجتماعی از اهمیت بسیار والایی برخوردار است. اما اگر انسان بدون عذر موجه جدی نماز را به تأخیر بیاندازد شاید کوتاهی و بی اعتنایی نسبت به تماز تلقی گردد و مقبولیت آن‌را دچار اشکال سازد.

نماز اول وقت در متون دینی، مورد تأکید بسیار قرار گرفته و فضایل فراوانی برای آن نقل شده است. از نظر تأثیرات روحی، روانی و اجتماعی می‌توان امور زیر را نام برد :

1- عادت دادن شخص به نظم

وجود نشاط و آمادگی و حضور قلب بیشتر جهت انس و ارتباط با خدا و تقویت کمالات نفسانی

2- زمینه سازی جهت برگزاری جماعت‌های بزرگ و انس و الفت و اتحاد بیشتر مسلمانان

عمل وقتی که صورت ظاهرش الهی است، صورت باطنش هم الهی می‌شود، ادای تکلیف قطعی، قبول شدنش و وصل شدن آن به رحمانیت پروردگار عالم در دنیا قطعی است و در آخرت هم عمل به رحیمیت پروردگار وصل می‌شود، که جلوه این رحیمیت، بهشت و رضوان، من الله اکبر است

توضیح آنکه وقتی جامعه اسلامی مقید به خواندن نماز اول وقت باشند، در هر منطقه، غالب مردم هم زمان به نماز خواهند ایستاد. این مسئله آمادگی آنان را برای جماعت و ایجاد صفوف گسترده و پر جمعیت بیشتر می‌کند. درحالی‌که نماز در غیر اول وقت، در بین زمان‌های مختلف پراکنده می‌شود و از اجتماع و شکوه عبادی و انس و الفت مؤمنان در مراکز دینی می‌کاهد.” کلباسی مجتبی، یکصد پرسش و پاسخ درباره نماز، دفتر اول تهران، ستاد اقامه نماز،1380، ص97-”

شهید بزرگوار مطهری در همین زمینه می‌فرماید : مسئله ای که در مورد نماز مورد توجه اسلام قرار گرفته است دقت زیاد نسبت به رعایت وقت است به طوری که دقیقاً روی دقیقه، ثانیه آن حساب شده است. بدون شک این امر در روح عبادت و رابطه انسان با خدا مؤثر نیست که مثلاً اگر یک دقیقه قبل از وقت نماز را شروع کنیم آن حالت تقرب و توجه پیدا نمی‌شود ولی اگر اول وقت انجام شد تقرب ایجاد می‌شود. اسلام خواسته است نوعی تمرین وقت شناسی و تمرین احترام گزاردن به نظم و وقت قرار داده باشد .” ر.ک : استاد شهید مرتضی مطهری، تعلیم و تربیت در اسلام(انتشارات صدرا، 1371) ص192″

خلاصه نماز اول وقت آنقدر ارزشمند است که امیرالمؤمنین حضرت علی(علیه‌السلام ) در جنگ صفین نماز ظهر را در اول وقت در بحبوحه جنگ اقامه فرمود.

موضوعات: بدون موضوع
 [ 02:36:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  نمازاول وقت خاموش کننده آتش جهنم ...

وقتی که نزدیک وقت نماز می‌شد، پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله به مردم می‌فرمودند:

برخیزید حرکت کنید و به این نماز اول وقت رو بیاورید، برای اینکه آتش‌های افروخته شده از گناهانتان را با انجام این عبادت خاموش کنید. بعد از اینکه این عمل جامع و کامل را قبول کردند؛ چون زمینه‌ای برای ردّ عمل وجود ندارد. عمل وقتی که صورت ظاهرش الهی است، صورت باطنش هم الهی می‌شود، ادای تکلیف قطعی، قبول شدنش و وصل شدن آن به رحمانیت پروردگار عالم در دنیا قطعی است و در آخرت هم عمل به رحیمیت پروردگار وصل می‌شود، که جلوه این رحیمیت، بهشت و رضوان، من الله اکبر است

موضوعات: بدون موضوع
 [ 02:34:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  دستورالعملی از آیت الله بهجت ...

من کلام علی علیه‌السلام:« إعلم أن کل شیء من عملک تبع لصلاتک: بدان که هر چیزی از عمل تو تابع نماز توست »؛

علیکم بالمحافظة علی الصلوات الخمس فی اوائل أوقاتها و بالإقبال بالکل إلیه تعالی فیها، لا تفوتکم السعادة إن شاء الله تعالیبر شما باد به محافظت بر نمازهای پنج‌گانه در اولین وقت‌های آن‌ها؛ و بر شما باد به روی نمودن و توجّه با تمام وجود به سوی خدای تعالی؛ { در این صورت } سعادت را از دست نخواهید داد

موضوعات: بدون موضوع
 [ 02:33:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  عوامل سستی در نماز اول وقت ...

یكی از عوامل موثر در بروز این حالت بی حوصلگی و كم صبری است . انجام هر تكلیفی در آغاز راه , صبوری و استقامت می خواهد . امام خمینی(رحمة الله علیه) در توضیح صبر در اطاعت فرموده اند: یعنی انسان در فرمانبرداری حق تعالی، خوددار باشد و نفس اماره عنان از دست انسان نگیرد، و افسار گسیخته نكند .

در حدیثی از امام علی(علیه السلام ) آمده است كه فرمودند : كسی كه بر اطاعت صبر كند خداوند برای او ششصد درجه بنویسد كه فاصله ی هر درجه از پایان زمین تا عرش می باشد.

هر چند شاید مواظبت بر نماز اول وقت كار دشواری به نظر رسد اما با صبر بر انجام آن، و سعی در رعایت نماز اول وقت این كار نیز آسان و شیرین می شود.

موضوعات: بدون موضوع
 [ 12:49:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  نماز امام زمان در اول وقت ...

​یکی از كسانى كه حتما نماز خود را اول وقت مى خوانَد وجود نازنین امام زمان حضرت مهدى (علیه السلام ) روحى و ارواح العالمین لمقدمه الفداه مى باشد و غیر ممكن است ایشان نماز خود را در غیر وقت خودش ‍ اقامه نماید. و بعد از آن حضرت، افراد صالح و بندگان مخلص خداوندند كه به انجام عبادت مبادرت می ورزند. بعضى از محدثان بزرگوار نقل كرده اند كه : نماز اول وقت ، حتما بالا مى رود و اگر كسى نماز خود را در اول وقت بخواند ملائكه آسمان ، نماز او را با نماز امام زمان (علیه السلام) و افراد صالح خداوند، بالا مى برند و از فضل وجود و كرم خداوند دور است نمازى كه با نماز امام زمان بالا رود و به آن توجه نكنند و آن را قبول ننمایند.


از مهم ترین عوامل بی توجهی به نماز و سستی در آن گناه است . حضرت حق ( جل و علا ) دستور فرمودند كه با شیطان طرح دوستی نریزید و از دستورات او پیروی نكنید ؛ چرا كه مطیع شیطان، از خدا اطاعت نمی كند



قرآن مجید، نماز اول وقت را یكى از صفات مۆمنان مى داند و مى فرماید: مۆمنان كسانى هستند كه نمازهایشان را حفظ مى كنند. حفظ نماز به این است كه نماز گزاران آن را از اول وقت به تأخیر نیندازند. (بخشی از كتاب سجاده عشق اثر نعمت الله صالحی حاجی آبادی)

موضوعات: بدون موضوع
 [ 12:41:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  چندخبرکوتاه ...

?جانشین فرمانده ناجا : علی رغم کاهش‌ تلفات، هر ۷۱ دقیقه یک نفر در جاده‌های کشور جان خود را بر اثر تصادفات از دست می‌دهد/منبع:تسنیم
? قانون جدید منع حجاب در اتریش/بنابر قانون جدید در اتریش، زنانی که صورت خود را در اماکن عمومی بپوشانند، 150 یورو جریمه خواهند شد/منبع:دانشجو
? مسافران از فردا به شهرهای خود بازگردند / طبق پیش بینی‌های سازمان هواشناسی روزهای پایانی تعطیلات امسال شاهد بارش برف و باران در کشور هستیم و این سازمان بهترین زمان بازگشت مسافران را دو روز پنج شنبه و جمعه اعلام کرده است./منبع:تسنیم
@gv2

موضوعات: بدون موضوع
 [ 12:24:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  چ جوری لذت نمازمون روبیشتراحساس کنیم ...

تا حالا متوجه اين قضيه شدي که چرا بعضي مواقع نسبت به انجام بعضي از کارها استرس داريم که به موقع انجام شود…!؟ مثلا از مدت ها قبل منتظر رسيدن موعد بازي استقلال و پيروزي هستيم…!؟ يا مثلا در وقتي معين منتظر اعلام نتايج يک مسابقه و يا هر چيز ديگه اي…
دليلش هم اينه که اونا برامون مهم هستن و نمي خواهيم فرصتي رو که برامون ايجاد شده رو از دست بديم. درباره نماز اول وقت هم همين طوره… براي حفظ نماز اول وقت اول از همه بايد انگيزه و اهميت برپايي اونو تو خودت تقويت کني…!
برپايي و اقامه نماز خوندن، در واقع ارتباط با بهترين و نزديکترين کسيه که تو زندگي هر وقت کاري پيش مياد ميريم سراغش…! اما چرا فقط بايد موقع گرفتاري هامون بهش توجه کنيم…!؟ نمازي که اول وقت خونده بشه، در واقع از توجه و اهميتيه که ما براي بهترين دوست زندگيمون قائل هستيم.
از طرفي وقتي بدونيم که امام زمانمون هم اول وقت نماز بجا ميارند، در واقع اول وقت نماز خوندن ما چه لذتي داره…!؟ واقعا اگر درکش کرديم ازش دست بر نمي داريم. با لحاظ اين دو امر عاشق اين هستيم که موعد نماز فرا برسه و ما اول وقت نماز، به معراج الهي بشتابيم. تازه گذشته از اين حس، دونستن فضيلت نماز اول وقت، ترغيبي ميشه که از دستش نديم. پيامبر بزرگ اسلام مي فرمايند: فضيلت نماز اول وقت بر نماز آخر وقت مثل فضيلت آخرت بر دنياست…
با اين حال براي اين که نمازمان هميشه اول وقت اداء بشه، علاوه بر تقويت شناخت و انگيزه از برپايي اون مي تونيم مواردي رو در عمل رعايت کنيم که تو اين هدفموفق بشيم مثل: برپايي نماز اول وقت به صورت جماعت، شرکت در مساجد و اقامه نماز اول وقت به صورت جماعت موجب عادتمون ميشه تا هميشه اين دغدغه رو داشته باشيم که اول وقت يک کاري رو انجام بايد داد… و اون هم نمازه، تازه وقتي نتونستيم به مسجد بريم تو خونه هم اين فکر و دغدغه به سراغمون مي ياد.
در کنار اين موارد مي تونيم، مواردي رو که براي قبل از نماز و بعد از اون سفارش شده رو انجام بديم تا نمازمون کمال لذت و شادابي رو داشته باشه… سعي کنيم تو نمازهامون حضور قلب داشته باشيم. براي حفظ و تداوم اين حالت، تا اونجايي که توانايي شو داريم بايد تلاش کنيم افراط و تفريط هم که تو هر کاري مضره. تو نماز خوندن و کلاً عبادت هم مواقعي پيش مياد که حال بيشتري نسبت به معنويات داريم، اون موقع مي تونيم که نمازمون رو با تمام شرايط و مستحبات به جا بياوريم تا کمال لذتش رو احساس کنيم. اما وقتي دلمون زياد حوصله معنويات رو نداره ـ البته حتما دليلي دارد که الان جاي بحثش نيست ـ نبايد زياد فشار بياريم بلکه صرف انجام واجبات باشه.
خلاصه اين که نماز خوندنمون بايد با افعال و کردار روزمره ما هم هماهنگي داشته باشه. هر چقدر نمازمون عاشقانه تر باشه .. کارهاي روزمره ما هم بايد متناسب با اون باشه… وقتي اينطور شد مي تونيم بگيم که نمازمون زيبا شده چون افعالمون تأثير تو نمازمون داشته و بالعکس…!
اقامه نماز و ارتباط دوستانه ما با خدا نشونه بندگي ما به اين خالق بي همتاست، چه خوبه که اين احساس نياز و بندگي رو به زيبايي هر چه تمام تر نشون بديم…!
دوست خوبم، اميدوارم، به مصداق … اول الوقت رضوان الله … هميشه با برپايي نمازي عاشقانه و اول وقت، رضايت و دوستي خودمان را با اين مهربان مستحکم تر کنيم.

موضوعات: بدون موضوع
 [ 02:49:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  جایگاه فرزند در آیات و روایات ...

قرآن کریم در برخی آیات از فرزندان با عنوان هایی همچون: نور چشم(3)؛ زینت بخش زندگی(4) و وسیله آزمایش بشر(5) یاد کرده است.

پیامبر اکرم(ص) و ائمّه معصومان(ع) نیز هر کدام تعابیر بسیار زیبایی درباره فرزند بیان کرده اند. این تعابیر گویای این هستند که فرزند از منزلت و جایگاه بالایی برخوردار است که اگر والدین این حقیقت را دریابند، با آگاهی بیشتر در تربیت و آموزش فرزندان، این میوه های زندگی، اهتمام می ورزند. پیامبر(ص) فرزند را گلی از گلهای بهشت الولد الصالح ریحانة من ریاحین الجنة(6) جگرگوشه مؤمن و موجب شفاعت و آمرزش آنها می داند: الولد کبد المؤمن إن مات صار شفیعا و إن مات بعده یستغفرالله له فیغفر له.(7) آن حضرت در جای دیگر مهر ورزیدن به فرزندان را موجب دستیابی به درجات بهشت معرفی می کند و می فرماید: قبّلوا اولادکم فانّ لکم بکل قُبلة درجة فی الجنة و ما بین کل درجتین خمس مائة عام(8) فرزندان خود را ببوسید؛ زیرا برای هر بوسه ای که به فرزندان می زنید، یک درجه در بهشت خواهید داشت که فاصله هر درجه تا درجه دیگر به اندازه پانصد سال راه است.

ابن عمر از پیامبر اکرم(ص) نقل می کند: من سقی ولده شربة ماء فی صِغَرِه سقاه الله سبعین شربة من ماءِ الکوثر یوم القیامة(9) هر کس به فرزند خردسال خود جرعه ای آب بنوشاند، خداوند به پاداش آن در روز قیامت هفتاد جرعه از آب کوثر به او می نوشاند. در جایی دیگر، پیامبر (ص) فرمود: نظر الوالد الی ولده حبّاً له عبادة(10) نگاه کردن پدر و مادر به فرزند از روی مهر و محبت، عبادت است.

از مجموع آیات و روایات که به برخی از آنها اشاره شد، استفاده می شود که فرزند عطیه و موهبتی الهی و نعمتی است که خود منشأ نعمتهای بی شمار دیگر است. وجود فرزند در خانه، فضای آن را از خیر و برکت و مهر و محبت لبریز می کند، رابطه معنوی و الهی والدین و فرزندان هر دو را از رحمتهای واسعه ربوبی بهره مند می گرداند.(11) با چنین نگرشی به فرزندان چگونه می توان نسبت به شخصیت و نیازهای آنها و تربیت و شکوفایی استعدادهایشان غفلت ورزید

موضوعات: بدون موضوع
[شنبه 1396-01-05] [ 12:14:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  عوامل حواس پرتی درنماز و درمان آن ...

هرزگي قوه خيال

آدمي داراي نيرويي است که دائماً زمان و خيالش را به کار مي گيرد.

ويژگيهاي قوه خيال

يکي از ويژگيهاي قوه خيال، فرار و متحرک بودن آن است. چون اگر تفکر نباشد، هزاران خاطره و مسأله بر ذهن انسان در طي چند لحظه، بدون هيچ ارتباطي به هم مي رسد.

انواع خيالات در نماز

گاهي در نماز آنچه به ذهن خطور مي کند، انجام کار خيري است؛ مثلا در اين تصور است که چگونه بعد از نماز سخنراني کند و در بعضي اوقات کار شري را در ذهن مي پرواند، مثل اينکه چگونه سر کسي را کلاه بگذارد. گاهي فقط به صورت خيال است و آن خيال پسندسده است، مثل اينکه پولدار شود و به ديگران کمک کند و يا اينکه آن خيال فاسد است، مثل اينکه لذت گناهي را که کرده است را به ياد بياورد و به آن دلخوش کند.

درمان

بايد در بيرون نماز، تمرين و ممارست در حفظ قوه خيال و متمرکز کردن آن صورت گيرد.

روشي در تمرکز قوه خيال

تعملياتي مثل تمرکز حواس و فکر در روانشناسي و علم هيپنوتيزم و رياضيات وجود دارد و همه براي آن است که قوه مغناطيسته و عزم و اراده آدمي، قوي گردد، به طوري که قادر به انجام هر کاري به راحتي باشد.

کيفيت تغذيه قوه خيال

عواملي که باعث تغذيه قوه خيال مي شود عبارتند از: ياد خدا بودن، تفکر در مسائل علميه، مراقبت بر احوال و رفتار خود که چه مقدار منطبق با عقل، شرع و رضاي خداوند است.

دنيا پرستي

از موانع مهم و اصلي حضور قلب، دنياپرستي و اسارت و فريفتگي در برابر آن است. غالب انديشمندان مسأله دنيادوستي را يکي از مهمترين مانع حضور قلب بر شمرده اند.

الف) ترک اصل دنيا

برخي بر اين عقيده اند که بايد از تمام موهبتهاي دنيايي دور شويم و فقط به عبادت خدا بپردازيم. چرا که دنيا و متعلقات آن موجب بدبختي مي شود، لذا بايد دنيا را انتخاب کرد و يا آخرت را و جمع بين اين دو ممکن نخواهد بود.

ديدگاه اسلام

اسلام شديداً با رهبانيت، دوري از دنيا، ترک کار و تلاش و عدم همسر گزيني و … مخالف است و اين تفکر از مذاهب مسيحي و بودايي، وارد اسلام شد. پيغمبر اسلام مي فرمايند: «عبادت، هفتاد جزء دارد که بهترين عبادتها، کار و تلاش است.» بنابراين اصل دنيا و توجه به آن، نه تنها منافات با دينداري و عبادت خدا ندارد، بلکه همان طور که ذکر شد از بهترين عبدتها مي باشد.

ب) ترک محبت دنيا

بعضي اعتقاد دارند که اسلام، محبت و علاقه به دنيا را به طور مطلق مذموم دانسته و از همين جهت علاقه به زن، فرزند، اموال، خوارکيها و … را مردود مي دانند، در اين باره به آيات و روايات استناد مي کنند.

ديدگاه اسلام

اگر منظور از محبت، علاقه و ارتباط عاطفي و غريزي است که اسلام نه تنها آن را نفي نکرده است، بلکه با واقع بينانه ترين ديدگاه، آن را تفسير کرده و آن غرايز و تمايلات را جزو سدشت آدميان دانسته است و از نظر اسلام تمايل به دنيا و علاقه به آن، قابل کسب نيست، بلکه از امور فطري و غريزي است که خداوند بر حسب ضرورت و نياز در درون ما نهاده است که بدون آنها رسيدن به کمال ممکن نخواهد بود.

ترک دنياپرستي

آنچه اسلام بدان معنقد است، ترک پرستش دنيا و کمال مطلوب و محبوب واقعي ندانستن آن است. غرايزي که در درون ما آدميان وجود دارد، فقط مادي نيست، بلکه غرايز ديگر هم در درون ما هست که با معادلات مادي، ارزيابي نمي گردد. از نظر اسلام، آن همان، معنويات و کمال مطلوب است که در حقيقت غرايز مادي، مقدمه اي است در جهت رسيدن به آن ارزشهاي والاي انساني، حال اگر رابطه انسان با دنيا به صورت اسارت و بندگي درآيد، موجب مي شود که ماديات و دنيا هدف قرار گيريد و در نتيجه تمام ارزشهاي عالي انسان از بين برود.

درمان

براي درمان دنيازدگي، اولاً بايد ديدگاه خود را نسبت به دنيا و انسان از زاويه دين اسلام اصلاح نمود. ثانيا يافته ها و علم و معرفت خود را در مرحله عمل به کار بنديم.

دنياشناسي و انسان شناسي واقع بينانه

دنيا واقعيتي است که بايد در آن زندگي کرد. شرط استفاده بهينه از دنيا آن است که آن را «مرکب» و وسيله اي براي رسيدن به حقايق زندگي و کمال خود قرار دهيم و مواظب باشيم در بند آن اسير نشويم و مسافر بودن در اين دنيا را فراموش نکنيم.

دنياپرستي همان بيماريها و اسارتهاي دروني است که مورد نهي واقع شده است. ترک دنيا پرستي يعني حرص، طمع، تکبر، خودبيني و ديگر بيماريهاي روحي.

حواس ظاهري

يکي از عوامل حواسپرتي، متوجه شدن به امور خارجي است، به طوري که به واسطه ديدن تصويري يا شنيدن صدايي چندين صورت خيالي بر ذهن وارد مي شود و قلب را مشغول خود مي کند.

درمان

الف) چشم بستن

بستن چشمها در حين نماز سبب مي شود تا تمرکز حواس بيشتري حاصل آيد. اين امر براي کساني است که نمي توانند بدون بستن چشمها در نماز با نگاه کردن به محل سجده، تمرکز لازم را کسب کنند و گرنه کسي که مي تواند با نبستن چشمها در نماز و با نگاه کردن به محل سجده حواس خود را جمع کند، بهتر است که چشمها را نبندد.

ب) انتخاب مکان خلوت و تاريک

نمازگزار براي اينکه هيچ چيز او را به خود جلب نکند، بايد مکان خلوت و بي سر و صدا، بي منظره و تاريکي را انتخاب کند.

وسواس در قرائت

اينگونه وسواس موجب مي شود نمازگزار از باطن و حقيقت نماز به ظاهر توجه کند و به جاي توجه کردن به معناي نماز و کسب حضور قلب، به الفاظ و چگونگي تلفظ آن مشغول گردد، اگرچه رعايت قرائت، از شرايط صحت نماز است، وليکن شرط صوري است و بايد در حد تکليف آن را انجام داد و نيز از توجه زياد به ظاهر، بايد پرهيز کرد.

درمان

الف) آشنايي به ظاهر و باطن نماز

بازيابي و تشخيص روح و حقيقت نماز از ظاهر و صورت آن، در درمان اين مرض کمک مي نمايد. بايد بداند که رعايت قرائت و امثال آن، از احکام ظاهري نماز و عبادت مي باشند و بايد در حد اعتدال و تکليف به آنها توجه کرد و حضور قلب و تخليه قلب از اغيار از شرايط باطنيه نماز است و حقيقت نماز با وجود آن معنا پيدا مي کند، که هرچه توجه به اين معنا زيادتر باشد، نماز کاملتر خواهد شد.

ب) همانند سازي با الگوهاي ديني

براي اينکه نمازگزار متوجه شد که دچار وسواس شده يا نه بهتر است عمل خود را بر علما و فقها عرضه کند و از آنها سؤال کند که آيا مبتلا به اين مرض شده يا نه.

ج) تصميم به ترک وسواس

بعد از تشخيص مرض و علت آن، در طلب درمان آن بر آيد و در اين خواستن، مداومت کند که هر وقت، به حالت مرض برگشت، مواظبت کند و دايماً مراقب حال خود باشد که با تمرين و مجاهدت لازم، آهسته آهسته، اين بيماري درمان مي شود.

تندخواني و شتابزدگي

از موجبات حواس پرتي، تندخواني و تعجيل در اتمام نماز است که علت سريع خواني هم، عدم اهتمام به نماز است. چرا که چنين افرادي، نماز را فقط براي رفع تکليف مي خوانند، لذا با کراهت و بي ميلي عبادت را انجام مي دهند و در نتيجه احساس خستگي مي کنند. نماز با عجله نمي تواند با حضور قلب باشد، چرا که فکر، خيال و قلب چنين آدمي دايماً متوجه به اتمام نماز و عمل بعد از نماز مي باشد. سريع خواني از آفات نماز شمرده شده است.

گناه

فحشا و منکرات مانع حضور قلب در نماز است.

نماز و گناه، رابطه متقابل و متضاد دارند. کسي که اهل فحشا و منکرات است توفيق حضور قلب را پيدا نمي کند. گناهان لذت مناجات را از انسان مي گيرد و با گرفتن لذت و شيريني عبادت، حضور قلب هم خواهد رفت و به همين جهت کمترين برخورد خدا با گناهکار، گرفتن لذت مناجات است.

درمان

الف) با علل فساد و گناه مبارزه کنيم

ريشه گناه عبادت است از جهل، هواي نفساني و ترس. اگر مي خواهيم گناه از صفحه زندگي ما پاک شود، ابتدا گناه را بشناسيم و بدانيم چه چيزي موجب فساد و آلودگي مي شود. براي شناسايي گناه بايد به کتابهايي که در اين زمينه نوشته شده مراجعه کنيم، مثل گناهان کبيره آيت الله دستغيب. نمونه اي از اين گناهان عبارتند از: چشم چراني، زنا، لواط ، دزدي، رباخواري، تهمت، دروغ، … تنها با شناختن گناه نمي توان با آن مبارزه کرد، زيرا پس از شناخت، بايد به ترک کردن آن کمي همت ببنديم.

ب) از القائات، جهت ترک گناه کمک گيريم

براي اين منظور ابتدا به قلب خود تفهيم کنيم اگر نماز مي خوانيم پس چرا زنا، دزدي و يا کلاه برداري مي کنيم و با توجه به جنبه منفي گناه، از گذشته خود توبه کنيم و با القائات مثبت، اميد به خوب شدن و عوض شدن و … را در خود زنده کنيم.

ج) از خود نماز در ترک گناهان کمک بگيريم

با خواندن نماز و سعي در ترک گناه در هنگام نماز به خلوص و حضور قلب بيشتر مي رسيم و با توجه با اين مطلب که «نماز با توجه» با گناه منافات دارد را به قلب تفهيم کنيم و با خود تکرار کنيم که قلب پرگناه آشيانه حق تعالي قرار نمي گيرد.

چشم چراني

چشم چران کسي است که  کنترل چشم خود را ندارد و به هر طرفي خيره مي شود و نگاه کردن او به صورت عادت در آمده. اين حالت علاوه بر مزاحمت و ناراحتي براي ديگران، براي خود شخص آشفتگي، اضطراب، بي حالي و رخوت نسبت به معنويات را به همراه دارد.

درمان

الف) کنترل چشم در همه حال

اگر بيرون از نماز، چشم آزاد بود، محال است هنگام نماز متمرکز به خدا شود و چيزهايي را که ضبط کرده، هنگام نماز مزاحم مي شود. پس حفظ و کنترل حواس در نماز منوط به حفظ و کنترل چشم در بيرون از نماز است.

ب) قطع زمينه هاي چشم چراني

از عوامل مهم ترک چشم چراني، قطع رابطه با دوستاني است که در اين موضوع مؤثرند، چرا که آنها در حقيقت دوست نيستند، بلکه دشمنند:  در حقيقت دوستانت دشمنند    که ز حضرت، دور و مشغولت کنند

تصميم بر ترک چشک چراني

با تمرين و ممارست به کنترل چمش بپردازيم و هر وقت نامحرمي را مشاهده کرديم، مواظب باشيم با قصد تلذذ به او خيره نشويم و اگر بر اين امر مراقبت کنيم، آرام آرام، محافظت بر چشم، امري آسان مي شود.

عوامل بيروني

الف) دوست فاسد

همنشيني با دوست فاسد و فاسق، اثرات منفي در آدمي مي گذارد، چرا که شخصيت انسان، بستگي به شخصيت دوست و همنشين او دارد واين واقعيتي غيرقابل انکار است:

تواول بگو با کيان دوستي                         پس آن که بگويم که تو کيستي

ب) مجلس و محيط فاسد

مجلس گناه محيط فاسد خانواده، اجتماع و … جو روحي انسان را فاسد مي کند و زمينه لازم را براي رشد معنويات از بين مي برد. اين اثرپذيري چنان زياد است که سعادت دنيا و آخرت آدمي را از بين مي برد و گاهي سبب سهل انگاري در اموري معنوي مخصوصاً در نماز مي شود.

موانع مقدماتي

الف) پرخوري

پرخوري علاوه بر مضرات جسمي و فيزيولوژيکي داراي مضرات روحي و رواني نيز هست که از جمله ناراحتيهاي روحي آن، مانع بودن از حضور قلب در نماز است. پرخوري و افراط  در خوردن  در انگيزه هاي معنوي اختلال ايجاد مي کند، البته گرسنگي زياد و فشار حاصل از آن موجب اختلال در انگيزه معنوي، از جمله همين حضور قلب و اختلال در فعاليتهاي عقلي مي شود. ترک پرخوري جز از طريق شکم، ممکن نيست. چون هيچ چيز زيانبارتر از پرخوري، براي قلب مؤمن نيست. پرخوري باعث قساوت قلب و تحريک شهوت مي شود و گرسنگي، خورش مؤمن و غذاي روح و طعام قلب و صحت بدن است.

ب) پرخوابي

پرخوابي و اعتياد به آن، جسم را بي حال مي کند و موجب ضعيف شدن اراده مي گردد و اعتماد به نفس از آدمي سلب مي شود که در نتيجه آدمي در مقابل معنويات عکس العمل منفي نشان مي دهد. در هنگام نماز، بي حال است و براي خواندن نماز خيلي با سختي بيدار مي شود.

درمان

سپس بايد، عزم بر تنظيم اوقات خواب گرفته و زمان مناسب و متعادلي را بر آن تعيين کنيم و دايماً مراقبت بر آن داشته باشيم. در ندامت پرخوابي همين بس که روح عبادت را از آدمي مي گيرد و موجب ضعف اراده بر تحصيل امور معنوي مي شود. اگر يک بار خواب خود را کنترل کنيم و از لذت سحرخيزي بهره مند شويم، سعي خواهيم کرد که همچنين نعمت بزرگي را از کف ندهيم.

کسالت و خستگي

نماز را نبايد در حال مستي و کسالت خواند، بلکه ابتدا بايد خستگي و خواب آلودگي را برطرف کنيم و آنگاه به نماز بايستيم .و هميشه قبل از نماز کسالت را از خود دور کنيم و خستگي را بهانه اي براي دير خواندن نماز قرار ندهيم.

ت) جلوگيري از بول

از عوامل حواسپرتي جلوگيري از بول است که فشار حاصل از جلوگيري از آن، موجب عدم تعادل جسمي و به دنبال آن موجب عدم تمرکز حواس و قلب آدمي در نماز مي شود.

ث) احکام فقهي و ظاهري

از عوامل حواسپرتي انجام دادن مکروهات مانند با سر و ريش و لباس بازي کردن، خاراندن بدن، به اطراف توجه کردن، خميازه کشيدن اختياري، فشار دادن بند انگشتان، که باعث بطلان نماز نمي شود بلکه باعث مي شود حضور قلب از بين برود. به اضافه آنکه با رعايت احکام ظاهري که همه آنها نشانه ادب و حضور مي باشد، اهميت نماز، را به قلب القا مي کنيم.

بيهوده گويي

بيهوده گو، کسي است که مواظبت بر زبان خود ندارد و زبان را بدون موافقت قلب، ايمان و عقل به حرکت درمي آورد. به همين دليل نمي تواند اعمال معنوي را در لحظاتي با خلوص و توجه کامل انجام دهد.

درمان

ابتدا براي درمان، مي بايست زبان را کنترل کرد و سخن خود را با ارجاع به عقل و قلب بر زبان جاري سازيم:

جان است و زبان است                  اگر جانت به کار است

زبان دشمن جان است                           نگه دار زبان را

خودنمايي

اخلاص از شرايط قلبي مهم نماز است و نقطه مقابلش رياست که آفت بزرگي است. نماز، علاوه بر آنکه بايد صورت و ظاهر آن صحيح باشد، بايد نيت و انگيزه آن هم خالص و براي خدا باشد و نه اينکه براي تظاهر و جلب توجه مردم باشد.

درمان

در شناسايي ريا قدري براي معرفت بيشتر بايد به کتابهايي که در اين باره نوشته شده رجوع شود و براي ريا کننده سه علامت است:

1- در پيش مردم با نشاط، اعمال را انجام دهد.

2- در تنهايي با کسالت انجام مي دهد.

3- دوست دارد در تمام کارهايش مردم او را تمجيد و تعريف کنند.

با دانستن اين علامات مي بايست کمر همت در ترک آن را بست و تصميم بر خالص نمودن اعمال، به خصوص عبادت برآييم و قبل از عمل و عبادت، قلب و نيت را از غير خدا پاک کنيم.

12- دسيسه شيطان

از مهمترين عوامل حواسپرتي وسوسه شيطان است که نمازگزار را هنگام نماز به دام مي اندازد. شيطان دايماً از مجراي نفس اماره و هواي نفس وارد عمل مي شود و دايماً انسان را وسوسه مي نمايد.

درمان

ابتدا مي بايست به وجود شيطان، علم و ايمان پيدا کنيم و نقش آن را در عبادت پيدا کنيم و همچنين از خداوند استعاذه بجوييم به جهت پناه بردن به او از شر وسوسه هاي شيطان و در اين استعاذه هم بايد صادق باشيم و بر استعاذه مداومت کنيم و آن را در تمام مراحل زندگي به کار بنديم.

موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1396-01-02] [ 12:24:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  نکته ناب وکوتاه ...

✅هشدارها و توصیه های ایام عیدنوروز??
✳️1.هرگز ماست را با گوشت نخورید
✳️2.به همراه غذاهای چرب و گوشتی و تا یکی دوساعت بعداز آن مایعات نخورید.
✳️3.میوهایی مانند سیب پوست بگیرید چرا که برای نگه داری و ماندگاری آنها آغشته به  موادشیمیایی مضرکردند
✳️4.آجیل های حاوی نمک کم استفاده کنید
✳️5.از نوشابه های گاز دارپرهیز کنید
✳️6.فصل بابونه هست ازبخور گل بابونه و دم نوش آن غفلت نکنید
استان فارسی ها قدر بدانند
✳️7.خیلی مقید به پوشیدن لباسهای خیلی گرم دراین فصل نباشد براساس روایات سرمای آخرزمستان (و آغاز بهار ) برای بدن مفید است.
✳️8.کوه نوردی را غنیمت بدانید
✳️9.حجامت را فراموش نکنید.
✳️10. سعی کنید از شیرینی های مصنوعی و قنادی استفاده نکنید.
ادامه دارد…..
عید پرازنشاط و شادابی برایتان آرزومندم

☘?☘☘?☘?✅☘?????⏪
✅هشدارها و توصیه های ایام عیدنوروز??
✳️1.هرگز ماست را با گوشت نخورید
✳️2.به همراه غذاهای چرب و گوشتی و تا یکی دوساعت بعداز آن مایعات نخورید.
✳️3.میوهایی مانند سیب پوست بگیرید چرا که برای نگه داری و ماندگاری آنها آغشته به  موادشیمیایی مضرکردند
✳️4.آجیل های حاوی نمک کم استفاده کنید
✳️5.از نوشابه های گاز دارپرهیز کنید
✳️6.فصل بابونه هست ازبخور گل بابونه و دم نوش آن غفلت نکنید
استان فارسی ها قدر بدانند
✳️7.خیلی مقید به پوشیدن لباسهای خیلی گرم دراین فصل نباشد براساس روایات سرمای آخرزمستان (و آغاز بهار ) برای بدن مفید است.
✳️8.کوه نوردی را غنیمت بدانید
✳️9.حجامت را فراموش نکنید.
✳️10. سعی کنید از شیرینی های مصنوعی و قنادی استفاده نکنید.
ادامه دارد…..
عید پرازنشاط و شادابی برایتان آرزومندم

☘?☘☘?☘?✅☘?????⏪

موضوعات: بدون موضوع
[سه شنبه 1396-01-01] [ 04:20:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت